Friesenbrücke bij Weener: tweede brugdeel succesvol geplaatst

De bouw van de nieuwe Friesenbrücke over de Eems bij Weener vordert gestaag. Onlangs werd het tweede, tonnenzware brugdeel geplaatst. Het ging om een segment van 70 meter lengte en 700 ton, dat tijdens het middaghoogwater op zijn plek werd geplaatst. Dit gebeurde zonder de inzet van een kraan, door het deel vanaf een drijvende ponton over de rivier naar de juiste plek te verplaatsen. Een indrukwekkende operatie die aantoont hoe ver de werkzaamheden al gevorderd zijn.

Het tweede brugdeel van de Friesenbrücke wordt geplaatst via een drijvend platform.

Bron: DB InfraGO

De nieuwe Friesenbrücke is een belangrijke schakel in de spoorverbinding tussen Groningen en het Duitse Bremen, onderdeel van de Wunderline. De nieuwe brug maakt straks grensoverschrijdend treinverkeer weer mogelijk.

Laatste deel

In december wordt het derde en laatste deel van de brug verwacht, de middensectie die voorzien is van een hef- en draaimechanisme om schepen door de Eems te laten passeren. Dit is niet alleen een technische uitdaging, maar ook een indrukwekkend ontwerp. De nieuwe brug wordt de grootste hef-draaibrug voor spoorverkeer in Europa.

2025

De brug zal medio 2025 toegankelijk zijn voor treinverkeer. Echter, voetgangers en fietsers kunnen naar verwachting al in het voorjaar in gebruik maken van de brug. De voortgang van de bouw en de voorbereidende werkzaamheden zijn dagelijks te volgen vanaf een speciaal uitkijkplatform, dat Deutsche Bahn aan de dijk van Westoverledingen heeft geplaatst.

Benieuwd naar de beelden van het plaatsen van het tweede brugdeel?

Bekijk de video op YouTube