Stap voor stap naar een comfortabele, snelle en internationale treinverbinding

We zorgen dat de reistijd per trein tussen Groningen en Bremen in 2030 wordt teruggebracht van 2 uur en 43 minuten naar 2 uur en 11 minuten om zo een duurzaam en gelijkwaardig alternatief voor de auto te bieden. Dit doen we in stappen. 

Werkzaamheden in Nederland

Tot midden 2025 werkt ProRail aan het spoor tussen Hoogezand en Zuidbroek, Scheemda en Winschoten en Bad Nieuweschans en grens Duitsland zodat de snelheid van de passagierstrein straks verhoogd kan worden. We werken onder andere aan het spoor, de wissels en seinen.

  • Hoogezand - Zuidbroek

    Meer informatie voor omwonenden en andere geïnteresseerden over de snelheidsverhoging van 100 naar 130 km/u tussen Hoogezand en Zuidbroek.

  • Bad Nieuweschans - grens

    Meer informatie voor omwonenden en andere geïnteresseerden over de snelheidsverhoging van 100 naar 120 km/u tussen Bad Nieuweschans en de grens met Duitsland.

Meer informatie over het traject Scheemda - Winschoten volgt. 

Kaart met snelheidsverhogingen, aanpassingen treinstations/wissels en vernieuwingen seinen op het traject. 

Werkzaamheden in Duitsland

In Duitsland vernieuwd Deutsche Bahn AG het spoor in de Charlottenpolder en bij Westeroverledingen bouwen ze de nieuwe Friesenbrücke over de Eems. Hiermee wordt de reistijd Groningen - Bremen (met overstap in Leer) in 2025 verkort van 2 uur en 43 minuten tot 2 uur en 26 minuten. 

Meer informatie over de werkzaamheden in Duitsland vind je op de website van Deutsche Bahn.

Friesenbrücke

Een belangrijke voorwaarde voor de Wunderline, is de Friesenbrücke in Weener (Duitsland). In 2015 voer een vrachtschip tegen de brug en sindsdien is de brug kapot. De nieuwe brug zal medio 2025 klaar zijn. Mogelijk kunnen fietsers en voetgangers al vanaf voorjaar 2025 gebruikmaken van de brug. De nieuwe Friesenbrücke wordt de grootste spoordraaibrug van West-Europa. 

Na 2025

Tussen 2025 en 2030 (bouwstap 2) verhogen we de rijsnelheid tussen Waterhuizen en Kropswolde. Tussen Zuidbroek en Scheemda verbeteren we de bodem voor een snelheidsverhoging. Op het traject tussen de Friesenbrücke en Ihrhove verdubbelt Deutsche Bahn het spoor en past enkele stations aan. Dit verkort de reistijd van 2 uur en 26 minuten naar 2 uur en 11 minuten.