In 2025 gaan passagierstreinen tussen Hoogezand en Zuidbroek sneller rijden. De snelheidsverhoging is onderdeel van de Wunderline, een snellere, comfortabele treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Om de treinen sneller te laten rijden zijn tussen Hoogezand en Zuidbroek aanpassingen op en rond het spoor nodig.
Zodra de passagierstreinen sneller gaan rijden wordt de reistijd korter en sluiten de Nederlandse en Duitse treinen beter op elkaar aan. ProRail voert de werkzaamheden voor de snelheidsverhoging uit. Dit doet zij in opdracht van de provincie Groningen en in samenwerking met de gemeente Midden-Groningen.
Voor deze snelle treinverbinding is onder andere een snelheidsverhoging van 100 naar 130 km per uur op de spoorverbinding tussen Hoogezand-Sappemeer en het Muntendammerdiep in Zuidbroek nodig. Ook op andere delen van het spoor tussen Groningen en Leer worden snelheden verhoogd.
Tussen Sappemeer en Zuidbroek zijn al veel werkzaamheden aan het spoor verricht. De grootste klus bestond uit het aanbrengen van H-profielen en damwanden. Deze aanpassingen zijn nodig om de stabiliteit van de spoorbaan weer voor lange jaren te kunnen garanderen.
Om de snelheidsverhoging mogelijk te maken, worden er damwanden aangebracht en sloten verplaatst en/of verbreed. De werkzaamheden worden dag en nacht uitgevoerd in treinvrije periodes. Dit zal in de herfstvakantie zijn (26 oktober tot en met 4 november 2024) en naar verwachting in de voorjaarsvakantie (15 februari tot en met 24 februari 2025). De werkzaamheden kunnen voor overlast zorgen zoals geluid, trillingen en licht.
ProRail onderzoekt de mogelijke geluideffecten van de snelheidsverhoging. Wettelijke regels beschermen omwonenden tegen treinverkeersgeluid. ProRail neemt waar mogelijk maatregelen om geluidshinder te verminderen. Meer informatie is te vinden op de website van ProRail.
In Nederland is er geen wettelijke regeling voor trillingen door treinverkeer. Wel gelden regels en richtlijnen wanneer hinder wordt gemeld. Lees meer informatie over trillingen op de website van ProRail.
De provincie Groningen laat de trillingen door treinen in de huidige en toekomstige situatie meten. Dit maakt het mogelijk om na de snelheidsverhoging te bepalen of de trillingen zijn toegenomen en nog binnen de geldende grenswaarden vallen.
Voor het rijden van de treinen en voor de aanlegfase heeft ProRail stikstofberekeningen uit laten voeren. Uit de berekeningen blijkt dat de stikstofuitstoot toeneemt, maar dat dit geen nadelig effect heeft op nabijgelegen Natura2000-gebieden (Norgerholt, Drentsche Aa-gebied, Drouwenerzand).
Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen. Wil je reizen met het OV? Kijk dan voor actuele reisinformatie op www.arriva.nl/werkaanhetspoor. Of raadpleeg 9292 voor een reisadvies op maat, via 9292.nl of telefonisch 0900 – 9292 (€0,90 per minuut).
Wil je weten wanneer ProRail in jouw buurt werkzaam is? Dit kun je zien op prorail.nl/spoorwerk. Ook kun je een automatische mail ontvangen wanneer ProRail bij jou aan het werk gaat.
Heb je een vraag over de werkzaamheden? Neem contact op met ProRail.
Heb je een vraag over project Wunderline? Neem contact op met de provincie Groningen:
28 november 2024, PDF - 181,28 KB
03 oktober 2024, PDF - 616,24 KB
03 oktober 2024, PDF - 761,59 KB
19 juli 2023, PDF - 147,98 KB
19 juli 2023, PDF - 202,64 KB
19 juli 2023, PDF - 919,36 KB
19 juli 2023, PDF - 2,65 MB
19 juli 2023, PDF - 1,11 MB
19 juli 2023, PDF - 2,53 MB