Laatste brugpijler Friesenbrücke verwijderd uit Eems

Deutsche Bahn is klaar met het ontmantelen van de brugpijlers van de oude Friesenbrücke. Afgelopen week is de laatste brugpijler uit de Eems verwijderd en met een drijvende kraan afgevoerd. De bovenbouwen waren in januari van dit jaar al verwijderd. Daarmee zijn bijna alle restanten van de brug nu weg.

Projectleider Alexander Heinemann van Deutsche Bahn (links) en deelprojectleider Stefan Schwede (rechts) spraken  met (v.l.n.r.) gemeenteraadslid Hermann Welp, gemeentebestuurder Friederich Sap en burgemeester van Weener Heiko Abbas over de wederopbouw en het opnieuw bouwen van de brug. Foto: Holger Szyska

Op transport naar Papenburg

Projectleider Alexander Heinemann van Deutsche Bahn vertelt: "Het laatste betonblok is in zes stukken gezaagd en op transport gezet naar Papenburg. Daar worden de delen gerecycled. Er zijn nu slechts nog een paar resten in de rivierbedding over." Deutsche Bahn is nog tot eind mei bezig om de laatste brugresten op te ruimen.

Start bouw

Intussen lopen ook gesprekken over de aanbesteding van de nieuwe brug, zo kondigt Heinemann aan. Deutsche Bahn hoopt de opdracht eind mei te gunnen. De start van de bouw van de nieuwe Friesenbrücke vindt naar verwachting in de zomer van dit jaar plaats.