Staatssecretaris Berend Lindner bezoekt Groningen voor 'Wunderline job rotation'

De Duitse Staatssecretaris van Niedersachsen Berend Lindner is deze week naar Groningen afgereisd voor een bezoek aan zijn Wunderline-collega gedeputeerde Fleur Gräper - van Koolwijk. Reden hiervoor was een zogeheten 'job rotation' tussen de twee bestuurders. Het tweedaagse bezoek stond in het teken van de versterking van de Nederlands-Duitse relatie en kennisuitwisseling over diverse Europese thema's. Beide bestuurders maken deel uit van de Wunderline Stuurgroep.

Groepsfoto stuurgroep (fotograaf: Alex Wiersma)

Kijkje in de keuken

De job rotation is een mooie kans om een kijkje in elkaars bestuurlijk-politieke keuken te nemen en inzicht te krijgen in de denk- en werkwijzen over de grens. En om elkaar bij te praten over belangrijke ontwikkelingen. Thema's als waterstof, internationaal spoorvervoer (o.a. Wunderline en Lelylijn) en grensoverschrijdende samenwerking waren onderwerp van gesprek.

Betrokkenheid Wunderline partners

De aftrap van het tweedaagse programma vond plaats op donderdagmiddag 21 april in het Groninger museum met de vergadering van de Stuurgroep Wunderline. Deze vond door corona voor het eerst in twee jaar weer fysiek plaats. Aansluitend volgde een diner met de Stuurgroepleden. In een toespraak benadrukten Gräper-Van Koolwijk en Lindner het belang van de hechte grensoverschrijdende samenwerking en prezen ze de betrokkenheid van de vele partners bij de Wunderline. Het programma eindigde op vrijdag met een stadsrondleiding van de Groningse burgemeester Koen Schuiling en een bezoek aan het project Aanpak Ring Zuid.

Job rotation

Een uitwisseling tussen Gräper - van Koolwijk en Lindner liet door corona even op zich wachten, maar kon nu dan eindelijk plaatsvinden. Dergelijke Nederlands-Duitse job rotations vinden regelmatig plaats: een paar jaar geleden bijvoorbeeld tussen de burgemeesters van Enschede en Münster. Zij namen een week lang elkaars taken waar, om zo de andere gemeente beter te leren kennen en het wederzijdse begrip te vergroten. Het bezoek van Staatssecretaris Lindner aan Groningen vormt het eerste deel van de 'job rotation'. Een bezoek van Gräper-Van Koolwijk aan Niedersachsen staat later dit jaar gepland.