Wunderline op Connecting Europe Days in Brussel

Van 2 - 5 april is Wunderline, als Europees vlaggenschipproject, aanwezig op de Connecting Europe Days in Brussel. De Wunderline is alle dagen, samen met Deutsche Bahn, te vinden op stand 23. Hier kom je meer te weten over de Wunderline, een uniek grensoverschrijdend spoorproject én ontdek je de nieuwe Friesenbrücke. Ook wordt er een informele receptie georganiseerd.

Over de Connecting Europe Days

De Connecting Europe Days 2024, het vlaggenschipevenement van Europa op het gebied van mobiliteit, vindt dit jaar plaats op 2-5 april in het SQUARE in Brussel, België. Ruim 2.500 deelnemers uit alle EU-lidstaten en een aantal aangrenzende landen worden tijdens dit evenement samengebracht. Onder de deelnemers bevinden zich ministers, politici, financiële instellingen, vertegenwoordigers van de industrie, belanghebbenden uit de vervoerssector en de Europese Commissie en aanverwante agentschappen.

Vlaggenschipproject

De Wunderline is door de EU benoemd als vlaggenschipproject (belangrijk voorbeeldproject). Het krijgt sterke steun op regionaal, nationaal en Europees niveau. Sinds 2015 heeft de Europese Unie twee keer geld beschikbaar gesteld voor studies en de eerste bouwfase. Provincie Groningen, Land Nedersaksen, Bremen alsook nationale en lokale overheden aan beide kanten van de grens werken samen om het project te realiseren. Momenteel onderzoeken de Wunderline partners gezamenlijk op welke wijze de tweede bouwfase het beste kan worden gerealiseerd.

Onderdeel van de Noordzee-Baltische TEN-T-corridor

De Wunderline is een van de vele projecten op de internationale spoorverbinding tussen Amsterdam en Kopenhagen. De Lelylijn is in voorbereiding, hoofdstation Groningen is in 2026 verbouwd, de Friesenbrücke is eind 2024 klaar, hoofdstation Oldenburg is in 2027 gereed, werkzaamheden rond Bremen en Hamburg staan op de planning en de Fehmarnbelt tunnel (Denemarken - Duitsland) is in aanbouw. Net als Europa wordt deze belangrijke verbinding op de Noordzee-Baltische TEN-T-corridor stap voor stap gebouwd. Samen met al deze regionale, nationale en grensoverschrijdende projecten en initiatieven zijn we trots om een belangrijke bijdrage te leveren aan de Europese connectiviteit! Lees meer over de Wunderline.

Informele receptie

Iedereen die op 4 april aanwezig is tijdens de Connecting Europe Days is welkom om langs te komen op de informele receptie voor een hapje en drankje tussen 16.30 - 17.30 uur (stand 23).

Relevante links