
Oude draaischijf zuidzijde
Omdat het nieuwe treinbeveiligingsgebouwtje qua oppervlak iets groter is dan het oude gebouwtje dat in 2024 is gesloopt, is gezocht naar de meest geschikte locatie. Tijdens dit onderzoek kwam naar voren dat er aan de zuidkant van het spoor waarschijnlijk nog een fundering van een oude draaischijf aanwezig is. Een draaischijf was vroeger een grote, ronde schijf in het spoor waarmee medewerkers een locomotief konden draaien. Op deze wijze konden in Bad Nieuweschans de locomotieven, die niet over de grens reden, terugrijden naar Groningen dan wel Leer. Deze oude fundering was een belangrijke factor voor het vinden van een geschikte locatie voor het nieuwe treinbeveiligingsgebouwtje.
Plaatsing treinbeveiligingsgebouwtje
Op 8 december 2025 is de fundering gelegd. Op 9 december volgde het transport van het prefabgebouw per vrachtwagen naar de locatie. Met behulp van een grote kraan is het gebouwtje langs het traject tussen Bad Nieuweschans en Ihrhove geplaatst. Na de plaatsing sluiten technici het gebouw aan op de beveiligingskabels en de energievoorziening. Daarna installeren zij alle apparatuur en testen zij het complete systeem.
Geschiedenis oude draaischijf
In 1877 wordt in Nieuweschans de eerste draaischijf aangelegd. Deze werd aangelegd aan de noordzijde van het spoor, bij de plek waar vandaag nog steeds de oude locomotiefloodsen van de Graanrepubliek zijn te zien en diende om de locomotief terug te laten rijden naar Groningen. In 1926 wordt op kosten van de Deutsche Reichsbahn een tweede draaischijf aangelegd. Deze komt aan de zuidzijde van de spoorlijn en diende voor het terug rijden van de Duitse locomotief naar Leer. In 1935 wordt het depot gesloten (bron: https://railwiki.nl/index.php/Bad_Nieuweschans). De fundering van deze zuidelijke draaischijf kwam aan het licht tijdens het onderzoek naar een geschikte locatie voor het nieuwe DB Blockschalthaus.