Fiets op en rond de Wunderline stations

Hoe kun je met fietsmobiliteit het gebruik van de trein stimuleren? Over deze vraag hebben 30 ambtenaren van verschillende gemeentes in de regio nagedacht tijdens een themadag fiets in Oldenburg. De ambtenaren, die lid zijn van het netwerk Ketenmobiliteit Wunderline, hebben onderzocht hoe ze het station in hun eigen gemeente aantrekkelijker kunnen maken door diverse fietsmaatregelen.

Fiets en OV

Het station moet niet alleen een goed bereikbare en aantrekkelijke plek zijn, maar je moet er ook eenvoudig kunnen overstappen van het een op het andere vervoermiddel. Bijvoorbeeld van de trein op een (deel)fiets en andersom. Als vervoermiddelen goed op elkaar aansluiten, zorgt dat ervoor dat meer reizigers de trein zullen nemen. Zo kun je met fietsmobiliteit meerwaarde toevoegen aan een spoorproduct.

Themadag fiets

Tijdens de themadag fiets in Oldenburg zijn de leden van het Netwerk Ketenmobiliteit meer te weten gekomen over de mogelijkheden van sharingsystemen voor E-steps, E-scooters en (E-)bikes. Mario Brokate van de Weser-Kurier (aanbieder van het concept NextBike in Oldenburg en Bremen) vertelde over de mogelijkheden om een openbaar fietssysteem te introduceren. Marco Zahn van het bedrijf Tier (aanbieder van sharingssystemen) vertelde over de ervaringen met flexibel beschikbare E-steps in Oldenburg. De netwerkleden mochten vervolgens ook een proefrit maken op de E-steps, -scooters en -bikes.

Bike & Go

Na de presentaties zijn de ambtenaren zelf aan de slag gegaan met het thema fiets. In werkgroepen hebben zij nagedacht over de manier waarop ze het ov-gebruik in hun eigen gemeente aantrekkelijker kunnen maken met fietsmobiliteit. Zo liet de stad Oldenburg tijdens de bijeenkomst weten een pilot te willen starten, naar een voorbeeld van het Nederlandse Bike & Go concept van Arriva. Dit zijn elektrische vouwfietsen die je gemakkelijk kunt meenemen in de trein of bus, sinds een jaar te huren op de stations in Groningen en Leeuwarden. Ook het verbeteren van de fietsroutes rond de Wunderline-stations kwam ter sprake. De komende tijd worden de verzamelde ideeën verder uitgewerkt.