Op weg naar veiligere en aantrekkelijkere Wunderline-stations

Een station is meer dan een plek waar je op de trein kunt stappen. Het is ook een plek waar je eenvoudig van het een op het andere vervoermiddel moet kunnen overstappen. En waar je aangenaam kunt wachten. Daar zet het Netwerk Ketenmobiliteit Wunderline zich voor in. Tijdens een bijeenkomst in Winschoten op 30 maart hebben de netwerkpartners nagedacht hoe ze de Wunderline-stationsomgevingen veiliger en aantrekkelijker kunnen maken.

Voldoende parkeerplaatsen en fietsenrekken, goede busaansluitingen en een kiosk waar je een kop koffie en een krantje kunt halen. Maar ook aanvullend aanbod zoals een bibliotheek, fitnessparcours, of hangmatten waar je kunt uitrusten, maken van een station een aangename plek. Dit alles zorgt voor een prettige reiservaring en vergroot de kans dat een reiziger in de toekomst weer in de trein stapt. Dat is ook belangrijk als in 2024 de Wunderline gaat rijden. Daarom hebben de netwerkpartners tijdens de bijeenkomst in Winschoten concrete acties bedacht waarmee ze de stations langs de Wunderline de aankomende jaren kunnen verbeteren.

Station Winschoten als voorbeeld

De leden van het netwerk Ketenmobiliteit werden op station Winschoten ontvangen door Ruurdjan Bakker, verkeersplanoloog bij de gemeente Oldambt. Hij liet zien hoe het stationsgebied van Winschoten is ingericht. Er was voornamelijk veel belangstelling voor fietsparkeren en deelfietsen. Daarna ontving wethouder Jurrie Nieboer de netwerkleden in het Cityhotel in Winschoten. Hij vertelde over de ontwikkelingen binnen zijn gemeente. Wiebke Bos-Kanngießer van Oldambt legde uit dat 3 stations eigendom zijn van de gemeente en dat Oldambt daarom graag de projectleiding op zich neemt voor de inrichting van de stationsomgeving. Hierbij ligt de aandacht vooral op Veiligheid, Voorzieningen en Verlichting, afgekort tot VVV. Bert-Jan Bodewes van RIO-projects hield een inspirerende presentatie over creatieve mogelijkheden voor (stations)omgevingsontwerp, onder de titel 'Wunderline naar (ver-) Wunderline'.

Creatief met verlichting

Na de presentaties kon het netwerk Ketenmobiliteit zelf aan de slag met de stationsomgeving. In groepen dachten de deelnemers mee over mogelijke acties ter verbetering van de Wunderline-stations. Vooral het onderwerp verlichting kreeg veel aandacht. Hiermee kun je een bepaalde sfeer creëren of reizigers op een creatieve manier de weg wijzen. De komende tijd worden de verzamelde ideeën verder uitgewerkt.