In de Challenge worden negen teams van in totaal twintig internationale studenten uitgedaagd om een eyecatcher te ontwerpen voor stations langs de Wunderline. De deelname is niet alleen beperkt tot Nederlandse en Duitse studenten: Ook studenten uit Spanje en zelfs Iran hebben zich aangemeld!
Kick-off
De uitdaging is 5 november officieel van start gegaan. Tijdens de Promotiedagen voor ondernemend Noord-Nederland werden de negen teams door middel van een rad van fortuin aan een station gekoppeld. De stations variëren van Groningen tot Winschoten en van Leer tot Bremen. Lokale contactpersonen, zoals burgemeesters en ambtenaren, vertelden de studenten alles over de unieke kenmerken en bezienswaardigheden van hun station en gemeente.
Bekijk de video van de kick-off
Eyecatchers en competitie
Het ontwerp van de studenten mag allerlei vormen aannemen, zolang het maar de aandacht van de reiziger trekt! Elk team maakt een model en een video waarin ze hun idee presenteren en de aantrekkelijkheid van hun plan benadrukken. Het competitieve element maakt het extra spannend: hoe uitdagender de locatie, hoe meer punten er te verdienen zijn.
Prijsuitreiking
Een deskundige jury beoordeelt de ontwerpen op drie belangrijke criteria: aantrekkelijkheid, creativiteit en uitvoerbaarheid. Op 5 december presenteren de teams hun idee in Bad Zwischenahn. Daarna worden de winnaars van de Student Challenge bekendgemaakt en ontvangen de eerste drie plaatsen een prijs:
€ 1250 voor de winnaar, € 500 voor de tweede en € 200 voor de derde plaats.