
De werkzaamheden worden nog steeds bemoeilijkt door belemmeringen in de bouwgrond en een hoog
grondwaterpeil, waardoor de bodemgesteldheid verslechtert, met name in het gebied rond Ihrhove (vlak
over de grens, bij de Eems). Daarnaast zijn er technische uitdagingen bij de aansluiting van de bestaande
seintechniek in Papenburg op het nieuwe elektronische seinhuis in Ihrhove. Beide factoren vertragen het
bouwproces.
Nadat het traject is vrijgegeven kan de vervoerder Arriva beginnen met de vereiste uitgebreide test- en
opleidingsritten. Daar hoort onder andere kennis van het traject bij. Pas daarna kan het reguliere verkeer
op de Wunderline van start gaan, volgens de huidige planning in de zomer van 2026. Tot die tijd blijft het
vervangend busvervoer ongewijzigd doorgaan. Deutsche Bahn vraagt de reizigers om begrip en biedt haar excuses aan voor het ongemak.
Deutsche Bahn is zich bewust van het grote belang van de Wunderline, én regionaal én als belangrijke
schakel in het Europese treinverkeer van Amsterdam naar Hamburg en Scandinavië. Door de
modernisering wordt de snelheid op het traject verhoogd en wordt de reistijd voor passagiers verkort.
Samen met de Nederlandse infrabeheerder ProRail en de provincie Groningen wordt intensief gewerkt om de realisatie te voltooien en de doorgaande treinverbinding tussen Bremen en Groningen via de nieuwe Friesenbrücke zo spoedig mogelijk in gebruik te nemen.
Klik hier voor meer informatie over de Wunderline en hier voor de Friesenbrücke.
Noot: deze NL-versie is een Wunderline interne vertaling van de originele Duitse Presseinformation van DB.